him-loader

TCYOV Merkez Bina Yenileme

Tekil Projeler
Paylaş:

Mart – Eylül 2018 tarihleri arasında Türkiye Çocuklara Yeniden Özgürlük Vakfı’nın (TCYOV) İstanbul Kadıköy’deki merkez binasının yenilenmesi için atölyeler, projeler ve çeşitli uygulamalar gerçekleştirdik. 2017 yılının sonunda vakıftan gelen davet üzerine yaptığımız keşif ziyareti ile başlayan süreçteki çalışmalara vakfa gelen çocuklar, vakıf çalışanları, üniversite öğrencileri, gönüllüler ve dernek üyelerimiz katıldı.

Suça sürüklenme riski altında olan çocuklarla rehberlik ve destek çalışmaları ile önleyici etki yaratma çalışan TCYOV, hapisteki bireylerin çocukları ve hapsedilmiş çocuklarla (2800 kadar çocuk) da çalışmakta. Türkiye Adalet Sistemi 12-18 yaş aralığındaki çocukları adli yükümlülük altında tutuyor. Bu sebeple vakıf bu yaş grubundaki çocuklara ve varsa onların daha küçük kardeşlerine odaklanıyor. Vakfın Kadıköy’deki binasında ise çocuklara yönelik “Gençlik Merkezi”nin yanı sıra, ofis, yemekhane ve çok amaçlı salon bulunuyor.

İlk keşiften sonra 2 bölüm olmasına karar verdiğimiz çalışmaların ilk bölümü olan dış cephe yenileme çalışmalarına 31 Mart – 1 Nisan tarihlerinde yaptığımız tasarım atölyesi ile başladık. Yaptığımız açık çağrıya yanıt verenler arasından 11 kişi ve 5 dernek üyesinin katılımı ile gerçekleşen atölyenin ilk gününün yarısında vakıf çalışanlarından vakfın çalışma konuları, ilkeleri, yöntemleri konularında ve çocuklarla nasıl iletişim kurulmasına gerektiğine dair bir eğitim aldık. Günün ikinci yarısında ise gruplara ayrılıp vakıf binası cephesinin giriş katı seviyesi için bina maketi üzerinde ilk fikirleri geliştirdik. Bu çalışma ertesi gün yapılacak çalışma öncesi konuya ısınmayı sağladı. Atölyenin ikinci günü ise vakfa gelen çocuklarla buluşup onlara kendimizi tanıtıp ve yapılacak çalışmalardan bahsedip bu sefer onların fikirlerini aldık. Önceki günkü çalışmaları fikir verme amaçlı yanımızda tuttuk ama çocuklara onlar üstünden bir yönlendirme yapmadık. Her iki çalışmanın üretimleri, giriş kat seviyesi için oluşturulan çizim ve maket altlıkları üzerinde oluşturuldu ve bina maketi üzerine konularak belgelendi. Bu çalışmalarda ortaklaşan “vakfın baş harflerinin cepheye yazılması, kapının canlı renklerde olması, renkli geometrik formlar, girişin daha canlı olması, cephede hayvan ağaç gibi figürler, pencerelerde bulutlar ve gökkuşağı” gibi fikirler atölye sonrasında devam ettiğimiz tasarım çalışmalarında yönlendirici oldu.

Çalışma toplantıları ve vakıftakilerin yorumları ile yapılan revizyonlarla devam eden tasarım süreci sonucunda Mayıs ayının sonunda pencere parmaklıklarını değiştirerek uygulamalara başladık. Bulut formunda tasarlanan parmaklıkların cephede topraktan gökyüzüne doğru gidiş şeklinde yapılacak boyamayı tamamlamasını hedefledik. Parmaklıklar değiştikten sonra 3 Haziran günü tasarım atölyesi katılımcıları, vakfa gelen çocuklar, vakıf çalışanları ve gönüllüleri ile beraber giriş kat seviyesindeki boyama çalışmalarını gerçekleştirdik. Bu çalışmada tek cepheye yazdığımız TCYOV yazısını sonraki günlerde diğer cephede de tekrar edip, çıkarılan kalıp yardımı ile vakıf logosundaki kuşları da cepheye işledik. Tüm üretimlerin destekçisi olan Alligator Boya boyama işlerinde bayisi Akef Yapı Mimarlık aracılığı ile usta desteğinde de bulundu. 3 Haziran’daki atölyeden sonra boyacı ustası tarafından kapının boyanması ve tüm cephenin giriş seviyesindeki son kat renk ile boyanması işlemleri de gerçekleştirildi.

Dış cephe işlerinden sonra çalışmaların ikinci bölümü olan iç mekan yenilemelerine 3 Haziran’da vakfa gelen çocuklarla yaptığımız atölye ile başladık. Binadaki bölümlerin nasıl olmasını istediklerini soran bir anketle başlayan atölye, plan çıktıları üzerinden yine istekleri yansıtan çizim ve boyamalar ile devam etti. Bu atölyeden sonra tasarım atölyesi için yine bir açık çağrı yaptık ve 18 – 22 Haziran tarihlerinde vakıf binasında 15 katılımcı ve 3 dernek üyesinin dahil olduğu bir atölye gerçekleştirdik. Hafta boyunca gruplara ayrılan katılımcılar plan ve model üstünden fikirler geliştirdiler. Gün içi ve sonu sunum ve tartışmalarla fikirlerin paylaşıldığı ve geliştirildiği atölyeye vakıf çalışanları da akla takılan sorulara cevapları ve görüşleri ile dahil oldu. Ayrıca atölyenin ikinci günü On|Off Aydınlatma Tasarımı ofisinden Ali Berkman, aydınlatma üzerine yaptığı sunum ve bina hakkındaki fikir alışverişi ile sürece katkı verdi. Herhangi bir fikri öne çıkarmadan farklı olasılıkları ortaya dökmeyi amaçlayan ve verimli geçen bu atölyenin sonunda oluşan 4 fikri buradan inceleyebilirsiniz.

Devam eden günlerde atölyede çıkan fikirleri yine yakıf yönetimi ve çalışanlarına sunarak yapılabileceklere yönelik revizyonlar gerçekleştirdik. 2018’in yaz aylarındaki ekonomik dalgalanma ile birlikte oluşan bütçe sıkıntısı ile bu fikirlerin hepsini uygulama şansımız olmayacağı anlaşılınca, sadece katlarda bazı plan değişiklikleri, boyama ve zemin kaplama işlemlerini gerçekleştirebildik. Ağustos ayında gerçekleşen ustaların gerçekleştirdiği bu çalışmaların söküm ve boyama işlemlerinde katılımcılar ile birlikte çalıştık. Anlaşılan ustaların haricinde Alligator Boya yine usta ve malzeme desteği sağladı. Kütüphane, oturma ve depolama birimleri olarak tasarladığımız mobilyaları uygulayamadığımız çalışmalar yeni faaliyet dönemi öncesinde tamamlandı.

Tüm çalışmalar boyunca bize sıcak bir evsahipliği yapan tüm TCYOV ailesine, katılımcılara ve destekleri için Alligator Boya’ya teşekkür ederiz.

Atölyenin fotoğraf albümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Dış cephe çalışmaları katılımcıları:

Beste Kural, Buse Usta, Cansu Olgay, Cansı Karaman, Cenk Dereli, Emre Gündoğdu, Erdem Üngür, Esra Ergün, Furkan Şen, Gökçe Kalkan, Leyla Akan, Merve Gül Özokcu, Merve Patat, Mihriban Duman, Mina Öner, Pınar Gamsız, Sıla Yılmaz, Tugay Yılmaz, Yasemin Cennet Sünbül

İç mekan çalışmaları katılımcıları:

Anıl Tuhanioğlu, Ayda Özcan, Berçem Tapancı, Cenk Dereli, Ebru Şevli, Ecem Çam, Elif Doğan, Emine Vildan Karahisarlı, Emre Gündoğdu, Erdem Üngür, Erhan Yüce, Esra Seymenoğlu, İrem Şal, Kadir Çavuşoğlu, Özge Yavuz, Sena Üstol, Simay Efe, Tacmin Sarı, Utku Karakaya, Zeynep Bala Tuncer, Zeynep Candar